W całej Polsce trwa 33 finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, jego celem jest wsparcie onkologii oraz hematologii dziecięcej. Do wspólnej zabawy zapraszają też kolejarze, którzy przygotowali szereg atrakcji, w tym ciekawe licytacje, wydarzenia specjalne czy w końcu dwa pociągi specjalnej uruchomione przez PKP Intercity.
26 stycznia br., w dniu 33. Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, na dwóch krańcach Polski uruchomione zostały dwa pociągi specjalne na trasach: Hel – Warszawa Stadion (przez Gdynię Główną, Sopot, Gdańsk Główny, Bydgoszcz Główną, Toruń Główny i Poznań Główny) oraz Zakopane – Warszawa Stadion (przez Kraków Główny, Kielce Główne i Radom Główny).
Pociąg z Helu wyruszył ze stacji o 10:11, a pociąg z Zakopanego o 10:36. Szczegółowy rozkład jazdy poniżej:
Pociąg z Zakopanego
10:36 – Odjazd z Zakopanego, 14:44 – Przyjazd do Krakowa Głównego | Odjazd: 14:54, 16:30 – Przyjazd do Kielc Głównych | Odjazd: 16:35, 17:35 – Przyjazd do Radomia Głównego | Odjazd: 17:42, 19:20 – Przyjazd do Warszawy Wschodniej | Odjazd: 19:28, 19:30 – Przyjazd na Warszawę Stadion
Pociąg z Helu
10:11 – Odjazd z Helu, 11:13 – Przyjazd do Gdyni Głównej | Odjazd: 11:37, 11:45 – Przyjazd do Sopotu | Odjazd: 11:50, 12:00 – Przyjazd do Gdańska Głównego | Odjazd: 12:13, 13:35 – Przyjazd do Bydgoszczy Głównej | Odjazd: 13:50, 14:20 – Przyjazd do Torunia Głównego | Odjazd: 14:35, 16:01 – Przyjazd do Poznania Głównego | Odjazd: 16:22, 19:10 – Przyjazd do Warszawy Zachodniej | Odjazd: 19:18, 19:30 – Przyjazd na Warszawę Stadion
Pociągi specjalne można w łatwy sposób rozpoznać dzięki wyjątkowemu oznakowaniu nawiązującemu do tegorocznej edycji WOŚP. Na trasie przejazdu, na peronach i dworcach kwestować będą wolontariusze PKP S.A. Specjalne pociągi pokonają tego dnia trasy liczące łącznie ponad 1276 km! Pociągi dowiozą pasażerów na przystanek Warszawa Stadion o godzinie 19.30, skąd podróżni będą mogli przejść na teren miasteczka WOŚP i obejrzeć wspólnie „Światełko do Nieba”.
Kombud też gra z WOŚP
– W ubiegłym roku wolontariusze Orkiestry uzbierali w Radomiu ponad pół miliona złotych. Mam nadzieję, że w tym roku będzie jeszcze więcej. Dlatego zachęcamy wszystkich naszych partnerów, ale także wszystkich mieszkańców Radomia do hojności na rzecz Orkiestry. To niesamowite dobro, które wraca do nas i pozwala ratować życie najmniejszych, bezbronnych dzieci – mówi Anna Szczygielska, członkini zarządu Kombud Group S.A.
Na licytację trafiła możliwość zwiedzenia Zakładów Automatyki Kombud, w tym nowoczesnej hali produkcyjnej, gdzie powstają komputerowe systemy sterowania ruchem kolejowym. Elementem wycieczki będzie również laboratorium sterowania ruchem kolejowym, w którym zwycięzca będzie mógł poprowadzić ruch kolejowy i ułożyć drogi przebiegu dla pociągów.
Link tutaj.Na mikoli, czyli miłośników kolei, ale także fascynatów technologii czeka kolejowy sygnalizator karzełkowy. To z niego pochodzi niebieskie światło, wykorzystywane na bocznicach kolejowych, które dla kolejarzy oznacza zakaz prowadzenia jazdy manewrowej. Oryginalny semafor typu SKT-6R – po przystosowaniu przez elektryka do napięcia 110V – można wykorzystać do dekoracji biura, mieszkania czy ogródka. Urządzenie jest odporne na najbardziej nawet ekstremalne zjawiska pogodowe i jest atestowane do pracy w temperaturze od minus 40 do plus 80 stopni Celsjusza!
Link tu.Wśród wystawionych ofert nie zabrakło atrakcji dla fanów sportu. Miejsce w loży VIP Kombudu podczas jednego z meczów RKS Radomiak dla dwóch osób pozwoli w komfortowych warunkach obserwować sportowe zmagania i przeżywać piłkarskie emocje.
Sporo licytacji od Polregio
– Wspieranie społeczności lokalnych jest wpisane w DNA POLREGIO – każdego dnia walczymy z wykluczeniem komunikacyjnym i pomagamy podróżnym w dotarciu do celu. Decyzja o przystąpieniu do WOŚP, dołożeniu cegiełki na rzecz dziecięcej onkologii i hematologii, była więc dla nas naturalna. Każda z naszych aukcji to prawdziwa gratka zwłaszcza dla miłośników kolei. Gorąco zachęcam do licytowania – mówi prezes POLREGIO Krzysztof Pietrzykowski.
Cały pociąg tylko dla siebie
Pociąg EN71-001 wyróżnia się malaturą w dawnych żółto-granatowych barwach. Został wyprodukowany w 1976 roku (i zmodernizowany w 2023 roku) – to jeden z pierwszych egzemplarzy popularnej serii EN57. Składa się z czterech połączonych członów, które w całości zostaną udostępnione zwycięzcy aukcji na przejazd z Krakowa Głównego do Chabówki i z powrotem. Dodatkową atrakcją będzie zwiedzanie Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce, na które POLREGIO zapewnia 10 biletów wejściowych.
Link.Otwarte w 2024 roku Centrum Utrzymania Taboru w Skarżysku-Kamiennej to nowoczesny i ekologiczny kompleks serwisowy pojazdów kolejowych. Rocznie wykonuje się tam ponad 1400 przeglądów. Jak dokładnie wygląda to miejsce, będzie mógł przekonać się zwycięzca aukcji. Do zwiedzania zostaną udostępnione zaplecze warsztatowe, magazyn z częściami zamiennymi, stanowiska techniczne, myjnia do czyszczenia podwozia, a także wnętrze pociągu serwisowego – łącznie ze stanowiskiem maszynisty. W rolę przewodnika wcieli się dyrektor Świętokrzyskiego Zakładu POLREGIO.
Link.
Prędkościomierze stanowią niezbędne wyposażenie lokomotyw. Odgrywają kluczową rolę w rejestrowaniu parametrów ruchu pojazdów szynowych. Mechaniczny prędkościomierz Hasler, który trafił na aukcję POLREGIO, pochodzi z elektrycznego zespołu trakcyjnego ED72-009 wyprodukowanego w 1995 roku. Pociąg ten był wykorzystywany do obsługi połączeń międzywojewódzkich i – jak wszystkie pojazdy serii ED72 – ma przedział pierwszej klasy. Po modernizacji wróci na tory z nowocześniejszym urządzeniem do pomiaru prędkości.
Link.
To nie jedyne licytacje, jakie przygotowało Polregio. Więcej informacji
tutaj.13 licytacji od Kolei Mazowieckich
Koleje Mazowieckie po raz kolejny włączają się do wsparcia działań Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Podobnie jak w ubiegłych latach, spółka została jej oficjalnym przewoźnikiem, dzięki czemu wolontariusze będą mogli skorzystać z nieodpłatnych przejazdów pociągami KM. Tegoroczny 33. Finał, pod hasłem „Gramy na zdrowie!”, z tej okazji KM przygotowały 13 licytacji, z których dochód zostanie przeznaczony na wsparcie onkologii i hematologii dziecięcej.
Jednym ze sposobów na wsparcie działań Orkiestry jest udział w licytacjach na platformie Allegro. Koleje Mazowieckie przygotowały w tym roku 13 ciekawych aukcji, wśród których można znaleźć m.in. przejazd w kabinie maszynisty, zwiedzanie zapleczy technicznych KM, szkolenie na symulatorze jazdy pojazdu FLIRT ER160, czy wizytę w Instytucie Kolejnictwa.
– Koleje Mazowieckie chętnie przyłączają się do inicjatyw wpisujących się w koncepcję społecznej odpowiedzialności biznesu. Do takich należy na pewno wspieranie organizacji charytatywnych, takich jak Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Można powiedzieć, że granie z WOŚP jest naszą tradycją. Podobnie jak w latach poprzednich, również w tym roku przygotowaliśmy szereg aukcji, które, mam nadzieję, będą cieszyły się dużym zainteresowaniem i przyczynią się do wsparcia celu tegorocznego Finału. Cieszę się także, że nasza spółka kolejny raz będzie oficjalnym przewoźnikiem WOŚP i zaoferuje nieodpłatne przejazdy pociągami KM dla wolontariuszy – mówi Robert Stępień, Prezes Zarządu Kolei Mazowieckich.
Koleje Śląskie licytują premierowy przejazd nowym Impulsem i jazdę symulatorem
Dla wszystkich wolontariuszy WOŚP darmowe przejazdy, a dla zwycięzców licytacji przejazd nowiusieńkim pociągiem Kolei Śląskich, zwiedzanie bazy oraz jazda na symulatorze kolejowym i unikatowe kalendarze. Do licznego grona muzyków Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy ponownie dołączyły Koleje Śląskie. Na aukcje – w różnych sztabach WOŚP województwa śląskiego i w serwisie Allegro – trafiło w sumie kilkanaście zaproszeń i okazji do poznania kolei z zupełnie innej strony.
W Gliwicach zostanie zlicytowany przejazd nowym Impulsem 2 w czasie jego premierowego kursu od producenta do katowickiej bazy regionalnego przewoźnika – Nowy Impuls 2 nadjedzie na przełomie lutego i marca. Chcemy go uroczyście przywitać i dlatego, za pomocą aukcji WOŚP zapraszamy na premierowy przejazd cztery osoby – mówi Bartłomiej Wnuk, rzecznik prasowy Kolei Śląskich.
Wyprodukowany w Nowym Sączu pojazd nie będzie jedynym, który powiększy flotę regionalnego przewoźnika. Złożone przez spółkę i samorząd województwa śląskiego zamówienia, warte łącznie ponad 1,4 mld, obejmują dostawę, w sumie, 29 nowoczesnych pojazdów. Pierwsze nadjadą w pierwszym kwartale bieżącego roku. Ostatnie – w 2026 roku.
W Bielsku-Białej, Jaworznie, Tychach, Będzinie i Dąbrowie Górniczej również będzie licytowany przejazd, ale w specjalnym symulatorze kolejowym. Na co dzień, swoje umiejętności doskonalą w nim kandydaci na maszynistów i maszyniści Kolei Śląskich. I tak właśnie będą się mogli poczuć zwycięzcy aukcji, bo kabina rzeczywistej wielkości to odwzorowanie pojazdu trakcyjnego najnowszej generacji Elfa 2/22 Wed.
– Prowadzący czuje drgania, hamowanie, przyspieszenie i przeciążenia. Porusza się na rzeczywistych trasach Kolei Śląskich w różnych warunkach pogodowych – opisuje Bartłomiej Wnuk. Uczestnicy charytatywnych aukcji będą mogli wylicytować łącznie aż sześć takich godzinnych szkoleń.
Co kryje podwozie Elfa?
Ale to nie jedyna gratka dla miłośników kolei, ponieważ spółka otworzy również swoje bramy dla chcących poznać kolej od zaplecza. W kameralnym zwiedzaniu, po wylicytowaniu jednego zaproszenia, udział mogą wziąć cztery osoby. Na aukcje trafiło sześć takich zaproszeń.
– W kabinie maszynisty poznają tajniki obsługi nowoczesnych pojazdów szynowych. Później odwiedzą halę napraw, w której serwisujemy pojazdy zapewniając bezpieczeństwo i sprawność taboru. Wspólnie zerkniemy pod podwozie pojazdu szynowego i odwiedzimy dyspozyturę, gdzie nadzorujemy sieć kolejową i zarządzamy ruchem pojazdów – opisuje rzecznik prasowy Kolei Śląskich.
To nie jedyne aukcje adresowane do fanów kolejnictwa. Na licytację trafiło również 12 unikatowych kalendarzy prezentujących tabor Kolei Śląskich. Kalendarz na 2025 rok nie trafił do detalicznej sprzedaży i jest gratką dla miłośników kolei. Pojazdy fotografowali pracownicy spółki. Są zimowe pejzaże, letnie widoki a przede wszystkim piękne maszyny, które w minionym roku przewiozły blisko 22 mln pasażerów, pokonując 8,7 mln pociągokilometrów. Ten dystans wystarczyłby, aby objechać Polskę wzdłuż granic 2,5 tys. razy.
Nagrody są dla zwycięzców licytacji. Z kolei dla wszystkich wolontariuszy 33. Finału WOŚP Koleje Śląskie przygotowały darmowe przejazdy swoimi pociągami na terenie województwa śląskiego. – Żeby skorzystać z bezpłatnego przejazdu wystarczy mieć ze sobą oficjalny identyfikator wolontariusza – informuje Bartłomiej Wnuk, rzecznik prasowy Kolei Śląskich.
Gadżety ŁKA, jazda symulatorem i czapka kolejarska
Zwiedzanie stacji serwisowej, szkolenie na symulatorze jazdy pociągiem, czapka kolejarska i walizki wypełnione gadżetami przydatnymi w podróży - Łódzka Kolej Aglomeracyjna gra z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy i wystawia na aukcje wyjątkowe przedmioty i atrakcje. Co więcej, w dniu Finału, 26 stycznia br., wolontariusze WOŚP będą mogli podróżować pociągami ŁKA bezpłatnie.
Ta licytacja z pewnością wywoła szybsze bicie serca u wszystkich, którzy marzą o prowadzeniu pociągu. Zwycięzca licytacji będzie mógł wziąć udział w trzygodzinnej sesji szkoleniowej z wykorzystaniem symulatora jazdy pojazdu Impuls2. Urządzenie odwzorowuje m.in. zachowanie pojazdu kolejowego podczas jazdy, postoju, czy awarii podzespołów oraz posiada możliwość szkolenia maszynistów w zakresie ekologicznego prowadzenia pociągu.
Symulator jest wyposażony w pulpit maszynisty, wizualizację tras kolejowych, system odtwarzania dźwięków związanych z ruchem pojazdu kolejowego oraz urządzenia łączności pociągowej. Po zakończeniu szkolenia uczestnik otrzyma raport z przebiegu sesji. Link
tutaj.
Przedmiotem kolejne aukcji są trzy wyjątkowe, idealne dla podróżników walizki wypełnione gadżetami ŁKA. To prawdziwa gratka dla każdego, kto uwielbia podróże i docenia praktyczne dodatki. W walizce kabinowej znajduje się wszystko, co może przydać się w trasie – od praktycznych akcesoriów, po niespodzianki, które umilą każdą podróż. Każdy z trzech zestawów zawiera: walizkę z zawartością: t-shirt z logo ŁKA, skarpety dla fana kolei, termos, maskotkę „EŁEK”, poduszkę turystyczną i kubek termiczny.
Link tu.
To nie tylko element umundurowania pracowników Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, ale także symbol tradycji i dumy z wykonywanego zawodu! Oryginalna czapka z logo ŁKA może powiększyć galerię kolekcjonerskich zbiorów kolejowych.
Link do aukcji
internetowej.
Ile waży pociąg? Do czego służy suwnica? Po co pociągom piasek? Ile czasu zajmuje mycie pojazdów? Odpowiedzi na te pytania będzie można uzyskać podczas zwiedzania Zaplecza Technicznego ŁKA z przewodnikiem. Zwycięzca aukcji będzie mógł zabrać ze sobą znajomych lub rodzinę (maksymalnie 4 osoby) i przeżyć niezapomnianą kolejarską przygodę. Wycieczka po Zapleczu Technicznym, które mieści się na łódzkim Widzewie, obejmuje także zwiedzanie taboru ŁKA i kabiny maszynisty.
Link do
aukcji internetowej.
Wszystkie aukcje internetowe Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej wystawia sztab WOŚP nr 4131 w łódzkiej Manufakturze. Licytacje odbywają się na stronie: aukcje.wosp.org.pl. W sobotę i niedzielę (25 i 26 stycznia br.) w Manufakturze zostaną przeprowadzone również aukcje stacjonarne. Zapraszamy do udziału - będzie można wylicytować zaproszenia na szkolenie na symulatorze pojazdu kolejowego Impuls2 i zwiedzanie Zaplecza Technicznego ŁKA. Bezpłatne przejazdy dla wolontariuszy WOŚP. W niedzielę, 26 stycznia, wolontariusze będą mogli nieodpłatnie skorzystać z przejazdów pociągami Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Podczas kontroli biletów w pociągu, należy okazać identyfikator wolontariusza 33. Finału WOŚP.
Przejazd wagonem pomiarowym i stare projekty wagonów
Przejazd lokomotywą z wagonem pomiarowym i archiwalne projekty wagonów będzie można wylicytować na rzecz WOŚP. Aukcje wystawia Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny.
Przez minione dziesięciolecia, większość pojazdów szynowych eksploatowanych na polskich torach była i jest dziełem specjalistów z Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Pojazdów Szynowych, przemianowanego później na Instytut Pojazdów Szynowych TABOR. Dziś jest on częścią Łukasiewicz – PIT. I właśnie archiwalne projekty OBRPS można licytować na rzecz Orkiestry.
Na aukcję wystawiona jest ręcznie wykonana koncepcja ETZ 6WEa. Prace nad Elektrycznym Zespołem Trakcyjnym 6WE rozpoczęły się w 1980 roku. Pociągi miały wjechać na tory trzy lata później. Zgodnie z założeniami opracowano jednostkę typu 6WE wyposażoną w rozruch oporowy oraz projekt jednostki wersji rozwojowej typu 6WEa z tyrystorowym układem rozruchu impulsowego. Po testach tyrystorowego układu rozruchu impulsowego zdecydowano o produkcji jednostek z rozruchem oporowym. Ostatecznie Państwowa Fabryka Wagonów we Wrocławiu wykonała tylko dwie prototypowe jednostki w wersji 6WE.
Przedmiotem kolejnej aukcji jest ręcznie wykonany projekt wyposażenia i malatury (kolorystyki) wagonu sypialnego 305A. Projekty całej serii podtypów tego wagonu powstały w latach 90. Prototyp wersji 305Ab został zbudowany w FPS H. Cegielski i przekazany do eksploatacji PKP. Na podstawie wniosków z eksploatacji wagonu 305Ab powstał projekt wagonu sypialnego w wersji 305Ad. PKP zamówiły w FPS H. Cegielski serię 10 wagonów tego podtypu. Wagon miał 10 przedziałów i 34 miejsca do spania. Każdy przedział był przystosowany do jazdy dziennej i nocnej – był wyposażony w rozkładane fotele i łóżka. Wagon był dostosowany do ruchu międzynarodowego z prędkością do 200 km/h. Powstała również wersja eksportowa tego wagonu oznaczona symbolem 305Ad2. Koleje Białoruskie zamówiły wagon przystosowany dodatkowo do eksploatacji w niskich temperaturach zarówno na torze normalnym, jak i szerokim.
Na kolejnej aukcji licytować można ręcznie wykonany projekt wyposażenia i malatury (kolorystyki) wagonu 105A. Projekt wagonu 150A powstał w latach 90. w odpowiedzi na zapotrzebowanie na nowoczesne wagony przystosowane do jazdy z prędkością 200 km/h. Wraz z wagonem powstał również projekt polskiego wózka przystosowanego do jazdy z tą prędkością typu 11ANa. Prototyp wagonu został wyprodukowany przez Państwową Fabrykę Wagonów we Wrocławiu, ale nie został zakupiony przez PKP. Po pewnym czasie wagon znalazł się w posiadaniu naszego Instytutu. Dziś, po przebudowie, wagon ten pełni funkcje wagonu pomiarowego Łukasiewicz – PIT.
Wagon ten będzie można zobaczyć na żywo, ponieważ przejazd w lokomotywie SM31-401Da z wagonem pomiarowym wraz z manewrami na bocznicy Łukasiewicz - PIT jest przedmiotem kolejnej aukcji.
Licytować
można na Allegro.